-

Alfatool : Nie ma czasu na nudę drogi przyjacielu. Układam mozaikę z podejrzanych zdarzeń, strzępków dawnych ksiąg... (B. M. - List do Aleksandrii II)

Komentarze użytkownika

@O humanistycznym pojmowaniu braterstwa i historycznym niepojmowaniu koincydencji (20 sierpnia 2024 19:23)

On nie chciał niczego palić za życia, bo chciał jeszcze trochę pożyć. Trudno wykluczyć, że wśród papierów była jego "polisa na życie". Jesli umarł - to znaczy że okazała się za słaba.

A wykonawcami testamentu poczynił cudzoziemców - nie Polaków.

 

 

Alfatool
21 sierpnia 2024 13:19

@O humanistycznym pojmowaniu braterstwa i historycznym niepojmowaniu koincydencji (20 sierpnia 2024 19:23)

Co do obrazka - nie pochodzi z okładki książki.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Stanis%C5%82aw_Samostrzelnik

Obrazek jest za to bardzo wymowny, choć wydaje nam się, że opowiada on o oddawaniu hołdu królowi, to na pierwszym planie siedzi błazen ignorując fakty rozgrywające się w tle i zajmując się czymś zupełnie nieadekwatnym.

Ściąganie dysusji w stronę autentyczności Rad tak własnie odbieram. To jest moim zdaniem wypisz-wymaluj sytuacja z "Pana Samochodzika i templariuszy". Wchodzimy ze studni w labirynt na głębokości 4 metrów, bo ktoś ustawił tam pierwsze wyjście, więc wszyscy się w nie pakują.

Ta kwestia w opowiedzianej tu historii nie jest tą najistotniejszą. Zanurzmy się raz trochę głębiej, poszukajmy wyjścia na metrze dziewiątym. Olbracht ewidentn ...

Alfatool
21 sierpnia 2024 13:05

@O humanistycznym pojmowaniu braterstwa i historycznym niepojmowaniu koincydencji (20 sierpnia 2024 19:23)

Poświęca analizie 3 strony odnosząc się do konkretnych rad: rewizje w dobrach koronnych, obrona przed wpływami kościoła, kanoniczna elekcja biskupów, gwardia królewska.

Papee wątpi w odnalezienie oryginału Rad, bo Kallimach kazał spalić pośmiertnie wszystkie swoje papiery. Aż trudno uwierzyć, że wybitny humanista chciał oszczędzić ludzkości produktów wybitnego humanizmu.

 

Alfatool
21 sierpnia 2024 11:45

@O humanistycznym pojmowaniu braterstwa i historycznym niepojmowaniu koincydencji (20 sierpnia 2024 19:23)

Papee zgadza się z pierwotnością tekstu łacińskiego.

Uważa, że prawie cała treść rad odnośi się do konkretnych królewskich działań, które niebawem nastąpiły.

"Jeżeli rady, odnoszące się do polityki wewnętrznej, tak dobrze stosują się do czasów Olbrachtowych, to już te, które spraw zewnętrznych dotyczą, są tak aktualne, że skoncypowanie ich za czasów zygmuntowskich jest wprost nie do pomyślenia".

Alfatool
21 sierpnia 2024 11:24

@O humanistycznym pojmowaniu braterstwa i historycznym niepojmowaniu koincydencji (20 sierpnia 2024 19:23)

Trzeba pamiętać, że bogatych miast włoskich, aktywnie działających na odcinku Polski, Węgier, Pragi i Wiednia było więcej. Gdy ktoś uznawał, że pozycja Wenecji w Polsce jest niepodważalna to podważał ją na innych dworach. Napiszę o tym jeszcze jeden odcinek, bo w pewnym momencie, gdy słabnie Genua i Wenecja, wchodzi do gry także Mediolan.

Co ciekawe - krzyżacy, których dotyczyły Kallimachowe próby przesadzenia ich do Mołdawii, a czego oni sami bardzo chcieli uniknąć, wzięli udział w mołdawskiej wyprawie Olbrachta. Krzyżacy ramię w ramię z polskim królem. Czyżby i tu realizował się humanistyczny pomysł wytrzebienia grup królowi nieprzychylnych?

P.S. Mnie najbardziej zastanawia jaka organizacja nie pozwala historykom łączyć logicznie ze sobą pewnych fakt ...

Alfatool
21 sierpnia 2024 11:13

@Fenomen Szwecji (w latach przed covid-19) (14 sierpnia 2024 08:45)

Ja zapytam co to za cezura czasowa? Cowid sprawil, że fenomen padł ofiarą epidemii, a protestancka etyka okazała się za słabym lekiem, żeby fenomen ocalić?

 

Alfatool
14 sierpnia 2024 13:17

@Czy jest suchy chleb dla skowronków? - "Wojna domowa" (12 sierpnia 2024 12:57)

Tak. rzeczy niezwykłe, których skala przerastała nawet wielu ludzi Kościoła, bo zwyczajnie wątpili.

Alfatool
14 sierpnia 2024 11:45

@Czy jest suchy chleb dla skowronków? - "Wojna domowa" (12 sierpnia 2024 12:57)

Jutro rocznica Jego śmierci.

Wydając Rycerza w Japonii duszę miał wypełnioną zamiarem ewangelizacji Indii.

Dziś, póki co, nikt nie ma tak pojemnych dusz.

Alfatool
13 sierpnia 2024 14:07

@Czy jest suchy chleb dla skowronków? - "Wojna domowa" (12 sierpnia 2024 12:57)

Tak. Domkniemy tryptyk Kallimachowy, a potem popłyniemy dalej.

Alfatool
13 sierpnia 2024 12:28

@Czy jest suchy chleb dla skowronków? - "Wojna domowa" (12 sierpnia 2024 12:57)

Fajny początek opowiadania o mieszkańcach i ich zwyczajach w ostatnim półwieczu.

Alfatool
13 sierpnia 2024 09:38

@Czy jest suchy chleb dla skowronków? - "Wojna domowa" (12 sierpnia 2024 12:57)

Moim skromnym zdaniem z PRLu, jeżeli chodzi o pop należy odrzucić wszystko - w innym przypadku będą to negocjacje - tamto dobre, to trochę dobre - a jedynie nieliczne rzeczy ewidentnie złe.

Dokładnie. Popkultura, a raczej jej zlecenoidawcy zakładają nasza reaktywność - chodzi o dyskusję, emocje, zajęcie stanowiska. Lecąc dalej warcabami ustawimy się na dokładnie sugerowanej przez przeciwnika linii, po której zaraz przejedzie jakaś "damka". Potem dziwimy się, że mamy coraz mniej pól manewru i chcielibyśmy przywrócić sytuację z niedalekiej przeszłosci, bo sformatowane "Wojną domową" tarcia rodzinne wydają nam się niewinną bajeczką, w porównaniu do tych obecnych. tak rzeczywiście jest, tyle, że szukamy winy w sobie, w innych czasach, a ni ...

Alfatool
12 sierpnia 2024 21:42

@Czy jest suchy chleb dla skowronków? - "Wojna domowa" (12 sierpnia 2024 12:57)

PiS zatrzymał się na na poziomie wiedzy rozgrywania partii warcabów. Pion pozbawiony możliwości wykonania ruchu nazywany był z tego co pamiętam "smrodem". Czym się on rózni od posła PiS-u przepytywanego w TVN-nie, doprawdy nie wiem. A widzę tam stale jacyś warcabiane piony.

Alfatool
12 sierpnia 2024 21:12

@Czy jest suchy chleb dla skowronków? - "Wojna domowa" (12 sierpnia 2024 12:57)

Chyba oferując ciekawszy rodzaj wiedzy.

Pytanie - jak św. Maksymilian Maria Kolbe ewangelizował Japonię. Z jogą, czy bez jogi?

Alfatool
12 sierpnia 2024 21:07

@Czy jest suchy chleb dla skowronków? - "Wojna domowa" (12 sierpnia 2024 12:57)

Ja tam bym nadawał. Chyba, że to młody "dadaista", że polecę Donem P. Ale nawet wtedy ślad lektura pozostawi.

Alfatool
12 sierpnia 2024 20:18

@Czy jest suchy chleb dla skowronków? - "Wojna domowa" (12 sierpnia 2024 12:57)

To był czas, gdy papież i religia "wygrywał" wielu kanaliom miejsca w Sejmie i Senacie.

Alfatool
12 sierpnia 2024 18:48

@Czy jest suchy chleb dla skowronków? - "Wojna domowa" (12 sierpnia 2024 12:57)

E tam. Jeszcze parę lat temu, chodząc z tym samym tekstem i zdjęciem Giertycha....

Alfatool
12 sierpnia 2024 18:45

@Czy jest suchy chleb dla skowronków? - "Wojna domowa" (12 sierpnia 2024 12:57)

Czyli to co pisał ksiądz Rafał. Jest tak sympatycznie, że czujemy się w tym świecie wypłukanym z netafizyki bardzo dobrze.

Pytanie retoryczne brzmi liu widzów wyrzuciło bez czytania ksiązkę o jodze na makulaturę, a ilu po nią siegnęło?

Alfatool
12 sierpnia 2024 18:41

@Czy jest suchy chleb dla skowronków? - "Wojna domowa" (12 sierpnia 2024 12:57)

Ta książka Coryllusa to właśnie popkulturowa rękawica rzucona stęchłym formatom i przez niesamowite ilustracje i przez "odkręcony" sposób pisania o wykletych.

Alfatool
12 sierpnia 2024 18:31

@Czy jest suchy chleb dla skowronków? - "Wojna domowa" (12 sierpnia 2024 12:57)

No proszę, mimo konsultacji pedagogicznej dało się jednak co nieco "kulturalnie" przemycić.

Alfatool
12 sierpnia 2024 18:27

@Czy jest suchy chleb dla skowronków? - "Wojna domowa" (12 sierpnia 2024 12:57)

A co do ksiązki Paddingtona, to chodzi mi ona cały czas po głowie, więc pewnie niektóre wątki jeszcze tu porozstrząsamy.

Alfatool
12 sierpnia 2024 18:24

 Poprzednia  Strona 7 na 26.    Następna